If you don't see your institution, add your dataset to the main dataverse named "RepOD".
Select the dataverse to which you want to add the new dataset:
You need to Sign In/Sign Up to add a dataset.
Share this dataset on your favorite social media networks.
Kawecki, Bartosz; Pieńko, Michał; Lipecki, Tomasz; Stachowicz, Andrzej, 2022, "Comparison of the response to local fire of beams made of wood-CFRP composite (BSH-CFRP) and glue laminated timber (BSH)", https://doi.org/10.18150/KMOJZL, RepOD, V1
Learn about Data Citation Standards.
The project included local combustion of 24 beams with structural dimensions made of wood-CFRP composite (BSH-CFRP) and glue laminated timber (BSH) under a constant load, in a three-point bending, in the most loaded cross-section – in the middle of the beam. The effort of each sample was 90% of the GL24h wood bending strength. According to the calculations, the reinforced beams (BSH-CFRP) required applying a much higher force than the beams without reinforcement (BSH). The dimensions of the cross-sections were determined based on the available CFRP tapes (widths 100 mm, 120 mm, 150 mm), FEM calculations, the maximal force that could be provided on a self-designed and self-constructed pilot test stand and the burning time, during which it was possible to keep a proper flame. In order to get statistically valid results, 4 specimens were tested for each cross-section. The following parameters were measured - combustion time up to the beam destruction, the deflection increment and the temperature of the sample during fire. Summarising the got results, a certain trend is clearly noticeable, which shows that CFRP tapes used inside the cross-section can increase the fire resistance of wooden girders. However, the tapes must be positioned in the way that they are protected by the wood during the fire exposure. In this study, it was provided by the appropriate cross-section width. With small widths or too small distances of CFRP tapes from the cross-section edge, the fire resistance may be reduced comparing to non-reinforced elements. It is worth noting that the failure behaviour of the beams without and with the CFRP tape was different. The former cracked rapidly, while the latter showed some ductility.
Provided datasets include results for 24 beams (*.ZIP), which contain measurements of deflection, temperature, and time. The additional file presents tables with initial analysis of the data (*.ZIP).
W ramach projektu przeprowadzono miejscowe spalanie 24 belek o wymiarach konstrukcyjnych, wykonanych z kompozytu drewno-CFRP (BSH-CFRP) oraz drewna klejonego (BSH) pod stałym obciążeniem, w schemacie trójpunktowego zginania, w najbardziej obciążonym przekroju – na środku belki. Wytężenie każdej z próbek wynosiło 90% wytrzymałości drewna GL24h na zginanie. Zgodnie z obliczeniami, belki wzmocnione (BSH-CFRP) wymagały przyłożenia znacznie większej siły niż belki bez wzmocnienia (BSH). Wymiary przekrojów określono na podstawie dostępnych taśm CFRP (szerokości 100 mm, 120 mm, 150 mm), obliczeń Metodą Elementów Skończonych, maksymalnej siły, którą można było uzyskać na samodzielnie zaprojektowanym i wykonanym pilotażowym stanowisku badawczym oraz czasu spalania, w którym możliwe było utrzymanie odpowiedniego płomienia. W celu uzyskania wyników ważnych statystycznie przebadano po 4 próbki dla każdego przekroju. Mierzone były następujące parametry: czas spalania do momentu zniszczenia belki oraz przyrost ugięcia i temperatura elementu podczas działania ognia. Podsumowując otrzymane wyniki, wyraźnie zauważalny jest pewien trend pozwalający stwierdzić, że taśmy CFRP stosowane wewnątrz przekroju mogą zwiększać odporność ogniową dźwigarów drewnianych. Taśmy muszą być jednak umiejscowione tak, żeby były chronione przez drewno w czasie oddziaływania ognia. W niniejszych badaniach zostało to zapewnione odpowiednią szerokością przekroju. W przypadku niewielkich szerokości lub zbyt małych odległości taśm CFRP od krawędzi przekroju może dochodzić do zmniejszenia odporności ogniowej względem elementów niezbrojonych. Warto zauważyć, że przebieg zniszczenia belek bez taśmy i z taśmą CFRP był odmienny. Pierwsze ulegały gwałtownemu pękaniu, natomiast drugie charakteryzowały się pewną ciągliwością.
Zamieszczone datasety zawierają łącznie wyniki badań 24 belek (*.ZIP), w skład których wchodzą pomiary ugięcia, temperatury i czasu. Dodatkowo zamieszczono plik zawierający tabele ze wstępną analizą danych (*.ZIP).
wood-CFRP composite, BSH-CFRP beams, glue laminated timber, BSH beams, local fire, three-point bending, combustion under constant load, kompozyt drewno-CFRP, belki BSH-CFRP, drewno klejone, belki BSH, miejscowe działanie ognia, trójpunktowe zginanie, spalanie pod stałym obciążeniem
Bartosz Kawecki. (2022). Comparison of the response to local fire of beams made of wood-CFRP composite (BSH-CFRP) and glue laminated timber (BSH). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.6855058 https://doi.org/10.5281/zenodo.6855058 doi: 10.5281/zenodo.6855058
CC BY - Creative Commons Attribution 4.0
Select all 25 files in this dataset.
Please select a file or files to be deleted.
The file(s) will be deleted after you click on the Delete button.
Files will not be removed from previously published versions of the dataset.
Please select a file or files to be edited.
For selected file(s) set a license to
Please select a file or files to be downloaded.
Please select a file or files for access request.
Please select restricted file(s) to be unrestricted.
You need to Log In/Sign Up to request access to this file.
Please confirm and/or complete the information needed below in order to continue.
Asterisks indicate required fields
Access to file(s) subject to additional consent under following conditions:
The restricted file(s) selected may not be downloaded because you have not been granted access.
Click Continue to download the files you have access to download.
Are you sure you want to delete this dataset and all of its files? You cannot undelete this dataset.
Are you sure you want to lift the embargo?
Once you lift the embargo, you will not be able to set it again.
Are you sure you want to delete this draft version? Files will be reverted to the most recently published version. You cannot undelete this draft.
Use a Private URL to allow those without Dataverse accounts to access your dataset. For more information about the Private URL feature, please refer to the User Guide.
Private URL has not been created.
Are you sure you want to disable the Private URL? If you have shared the Private URL with others they will no longer be able to use it to access your dataset.
You will not be able to make changes to this dataset while it is in review.
This dataset cannot be published until Civil Engineering, Geodesy and Transport is published. Would you like to publish both right now?
Once you publish this dataset it must remain published.
Are you sure you want to republish this dataset?
Select if this is a minor or major version update.
This dataset cannot be published until Civil Engineering, Geodesy and Transport is published by its administrator.
This dataset cannot be published until Civil Engineering, Geodesy and Transport and Lublin University of Technology are published.
Are you sure you want to deaccession? The selected version(s) will no longer be viewable by the public.
Contact person for this dataset, having substantive knowledge of the data
Please fill this out to prove you are not a robot.