[PL:]
Zbiór danych zawiera schemat kodowania w dwóch językach (polskim i angielskim) wypracowany w toku jakościowych badań eksploracyjnych związanych z realizacją projektu O czym mówimy, kiedy mówimy o książce? Analiza doświadczeń czytelników. Głównym celem badania było uzyskanie informacji na temat tego, jak czytelnicy postrzegają książki, jakie znaczenie im przypisują, czego doświadczają w trakcie czytania oraz jak zmieniają się w czasie i pod wpływem różnych okoliczności ich praktyki czytelnicze. W tym celu przeprowadzono 30 pogłębionych wywiadów z polskimi czytelnikami (19 kobiet, 11 mężczyzn). Dobór próby był nielosowy, wykorzystano metodę kuli śnieżnej. 18 wywiadów odbyło się za pośrednictwem platformy Teams, 12 stacjonarnie. Zebrany materiał audio, po transkrypcji przeprowadzonej osobiście przez kierownika projektu, został poddany analizie zgodnie z procedurą zaproponowaną przez Kathy Charmaz w ramach konstruktywistycznej teorii ugruntowanej. Wywiady zostały zakodowane w programie MAXQDA (2022).
Wstępne wyniki badań zaprezentowano na trzech międzynarodowych konferencjach naukowych, odpowiednio w Paryżu (2022, By the Book7), Otago (2023, Society for the History of Authorship, Reading and Publishing (SHARP) i Ljubljanie (2024, By the Book9).
Badania wstępne przeprowadzono dzięki wsparciu programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB) na lata 2020-2026 dla Uniwersytetu Wrocławskiego (BPIDUB.4610.705.2021, Umowa nr BPIDUB.36.2022). Publikacja powiązanej z danymi książki pt. Reader, who are you now? Understanding changes in reading engagement under different circumstances (Harrassowitz Verlag, 2025) została dofinansowana ze środków funduszu na rzecz badań naukowych i komercjalizacji ich wyników Uniwersytetu Wrocławskiego.
[ENG:]
The dataset comprises a bilingual coding scheme (Polish and English) developed as part of the research project 'What We Talk About When We Talk About Books: An Analysis of Readers' Experiences.' This study sought to examine how readers perceive books, the personal meanings they attach to them, as well as their emotional and cognitive responses while reading, and how reading practices shift over time and under different circumstances. To address these research questions, thirty in-depth interviews were conducted with Polish readers, comprising nineteen women and eleven men. Participants were recruited through snowball sampling. Eighteen interviews were conducted via the Teams platform, while twelve were conducted in person. The audio recordings were transcribed by the principal researcher and analysed using Kathy Charmaz's constructivist grounded theory methodology. Data coding was performed using MAXQDA (2022) software.
Preliminary findings from this research were presented at three major international academic conferences: By the Book 7 (Paris, 2022), the Society for the History of Authorship, Reading and Publishing (SHARP) Conference (Otago, 2023), and By the Book 9 (Ljubljana, 2024).
This preliminary research was funded by the 'Excellence Initiative – Research University' (IDUB) programme Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB) na lata 2020-2026 dla Uniwersytetu Wrocławskiego (Excellence Initiative – research university for years 2020-2026 for University of Wrocław. University of Wrocław (BPIDUB.4610.705.2021, Umowa nr BPIDUB.36.2022). This coding scheme serves as supplementary material to the book 'Reader, who are you now? Understanding changes in reading engagement under different circumstances' (Harrassowitz Verlag, 2025). Publication of this work was supported by the Research and Commercialisation Fund at the disposal of the Vice-Rector for Research at the University of Wrocław.