---- Polish version below -----
The deposited dataset serves as supplementary illustrative material for the article and includes photographs of the objects described in the text. It encompasses all tower spires identified so far, featuring the motif of spherical supports, as well as their presumed iconographic prototypes present in visual arts.
The architectural motif being studied, namely spherical supports in tower spires, has been observed in Northern Europe since the early 17th century. These supports, likely derived from the iconographically popular motif of an obelisk resting on spheres, first appeared in a tower helmet designed by Hendrik de Keyser for the Westerkerk tower, and subsequently in the works of his students in Denmark. Graphic representations of towers also played a certain role in popularizing this design. The article, for which this dataset is a supplement, traces the possible diffusion routes of this new motif and potential connections between various objects. The diverse forms and contexts of use of the discussed supports did not allow for the identification of additional symbolic meanings beyond those related to their prestigious functions, naturally inherent in tower dominants.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zdeponowany zbiór danych stanowi dodatkowy materiał ilustracyjny do artykułu i obejmuje fotografie obiektów opisywanych w tekście. Obejmuje wszystkie dotąd zidentyfikowane hełmy wieżowe, w których pojawia się motyw kulistych podpór, jak również przypuszczalnych ikonograficznych pierwowzorów tej formy, obecnych w sztukach plastycznych. Opracowywany motyw architektoniczny, jakim są kuliste podpory w hełmach wież, jest obserwowany w północnej Europie od pocz. XVII w. Podpory te, wywiedzione zapewne z popularnego w ikonografii motywu obelisku opartego na kulach, po raz pierwszy w obrębie hełmu pojawiły się w zaprojektowanej przez Hendrika de Keysera wieży Westerkerk, a następnie w realizacjach jego uczniów w Danii. Pewną rolę w upowszechnieniu tego rozwiązania odegrały także przedstawienia graficzne wież. W tekście, którego uzupełnieniem jest powyższy zbiór, prześledzono możliwe drogi rozprzestrzeniania się nowego motywu oraz możliwe powiązania między różnorodnymi obiektami. Zróżnicowane formy i konteksty użycia omawianych podpór nie pozwoliły na wskazanie ich dodatkowych treści ideowych, innych niż te, związane z ich funkcjami prestiżowymi, naturalnie wpisanymi w wieżowe dominanty.
(2024-09-26)