The scientific objective of this project is to analyse the stability and failure of compressed real thin-walled composite columns with complex closed cross sections and to describe the behaviour of these structures depending on the applied stacking sequence of laminate plies in the critical, post-critical and limit states as well as to describe composite damage mechanisms (including delamination phenomenon). The research will be conducted in an interdisciplinary manner via experimental testing and non-linear numerical calculations by the finite element method. In addition, mechanical and limit properties of the manufactured composite material will be determined in compliance with relevant standards. The research will investigate the behaviour of thinwalled composite structures under axial compression over the full range of loading, including their behaviour at failure. Results obtained with the developed numerical models will be verified by experimental tests. The results of the research will contribute to the development and improvement of methods for analysing the non-linear stability and load-carrying capacity as well as design of thin-walled composite structures with closed cross-sections. The research hypothesis is that the stability and post-buckling behaviour (including load-carrying capacity) of thinwalled composite structures depend on both the cross-sectional shape of the composite structure and the applied laminate stacking sequence. The orientation of laminate plies as well as the amplitude of initial geometrical imperfections (initial deflections) have a significant impact on the structural stability, post-buckling behaviour and failure load of such structures.
The data deposited in the repository were saved in *.xlsx (compressed into .zip) format. The data includes values of critical, damage initiation and failure loads.
The research was carried out under in the project NCN project (OPUS) No. 2021/41/B/ST8/00148.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Celem naukowym projektu jest analiza stateczności i zniszczenia ściskanych rzeczywistych cienkościennych krótkich słupów kompozytowych o zróżnicowanych zamkniętych kształtach przekroju poprzecznego oraz opis zachowania tych konstrukcji w zależności od zastosowanego układu warstw laminatu w stanie krytycznym, pokrytycznym oraz granicznym wraz z opisem mechanizmów zniszczenia kompozytu (z uwzględnieniem zjawiska delaminacji). Badania będą prowadzone w sposób interdyscyplinarny – zarówno drogą testów doświadczalnych, jak i nieliniowych obliczeń numerycznych z wykorzystaniem metody elementów skończonych. Dodatkowo zostaną wyznaczone właściwości mechaniczne i graniczne wytworzonego materiału kompozytowego w oparciu o normy przedmiotowe w tym zakresie. Badania będą dotyczyć pracy cienkościennych konstrukcji kompozytowych poddanych osiowemu obciążeniu ściskającemu, w pełnym zakresie obciążenia konstrukcji z uwzględnieniem fazy zniszczenia. Przeprowadzona zostanie walidacja opracowanych modeli numerycznych na podstawie wyników badań eksperymentalnych. Wyniki prowadzonych badań przyczynią się do opracowania i udoskonalenia metod analizy nieliniowej stateczności i nośności oraz projektowania cienkościennych struktur kompozytowych o zamkniętych przekrojach poprzecznych. Postawiona została hipoteza badawcza, że stateczność i zachowanie pokrytyczne (w tym nośność) cienkościennych struktur kompozytowych zależy zarówno od kształtu przekroju poprzecznego struktury kompozytowej, jak i od zastosowanej sekwencji układania laminatu. Konfiguracja warstw kompozytu, jak również amplituda początkowych imperfekcji geometrycznych (ugięć wstępnych), mają znaczący wpływ na moment utraty stateczności konstrukcji, jej pokrytyczną charakterystykę pracy oraz wartość obciążenia niszczącego.
Dane zdeponowane w repozytorium zostały zapisane w formacie *.xlsx (spakowane do formatu .zip). Dane zawierają wartości obciążeń krytycznych, inicjacji uszkodzenia i niszczących.
Badania zostały przeprowadzone w ramach projektu NCN (OPUS) nr 2021/41/B/ST8/00148.