Data description
The data was collected as part of a research project under the working title "The motivation of academics in remote teaching during Covid-19 pandemic".
Purpose of the study
In the study, based on the job characteristics model of Hackman and Oldham, we analyzed how academic teachers perceive the motivating potential of their jobs during distance learning forced by the Covid-19 pandemic, and how this motivating potential is related to work engagement, work exhaustion and job satisfaction. Besides, we tested whether the attitude towards distance learning and the assessment of how university managers cope with Covid-19 situation moderates the strength of the relationship between the motivating job potential and work engagement, work exhaustion and job satisfaction.
Variables
We collected basic demographic variables and: perception of the motivating job potential before the introduction of Covid-19 forced distance learning and during Covid-19 forced distance learning; the attitude of academic teachers towards distance learning; assessment of the university management in the situation of Covid-19; work exhaustion; work engagement; job satisfaction; forecasts of the participation of distance learning in teaching at higher education after the end of the Covid-19 pandemic.
A detailed description of all variables is provided in the codebook file.
In order to maintain full anonymity of the respondents from the database were deleted; information on the number of teaching hours in a semester, the percentage of online classes during Covid-19, age and employment in more than one workplace, the names of the universities where the respondents worked were coded.
Procedure
The study was conducted via the Google forms https://forms.gle/PWwfSv2YLTeJL2pg9 in December 2020. Convenient sampling combined with the snowball method was used. The link to the questionnaires was sent to academics known to the authors of the study with a request to fill in and distribute in order to gather the largest possible group of respondents.
Participants
Two hundred and two academic teachers (121 women) participated in the study. The survey covered academics representing mainly three universities: universities A (25% of respondents), B (20% of respondents) and C (48% of respondents). The mean age of the respondents was 47.5 (SD 9.8) years; most of the respondents work in social sciences 87 (43%) and humanities 109 (54%); 192 (95%) work at a public university. Most of the respondents 150 (74%) work as research and teaching staff and 43 (21%) participants work as teaching staff only. Among the respondents, the average number of classes in the winter semester 2020/2021 was 174.6 (SD 99.8), most of the respondents 165 (82%) declared that 100% of their regular classes in the winter semester 2020/2021 were online. On the self-anchoring scale of work engagement ranging from 0 to 10, most participants assess their engagement as rather high: 9%; on 7; 21% on 8; 38% on 9, 30% on 10.
Opis w jezyku polskim
Opis danych badawczych
Dane zostały zebrane w ramach projektu badawczego pod roboczym tytułem „Motywacja nauczycieli akademickich podczas nauczania zdalnego wymuszonego pandemią Covid-19”
Cel badania
W badaniu opierając się na założeniach modelu charakterystyk pracy Hackman i Oldhama, analizowaliśmy w jaki sposób nauczyciele akademicy postrzegają motywacyjny potencjał swojej pracy podczas nauczania zdalnego wymuszonego przez pandemię Covid-19 oraz jak ten motywacyjny potencjał wiąże się z zaangażowaniem w pracę, wyczerpaniem pracą i satysfakcją z pracy. Ponadto sprawdzaliśmy czy postawa wobec nauczania zdalnego i ocena tego, jak zarządzających uczelnia radzą sobie w obliczu Covid-19 moderuje siłę związku pomiędzy motywacyjnym potencjałem pracy, a zaangażowaniem w pracę, wyczerpaniem pracą i satysfakcją z pracy.
Zmienne
W badaniu analizowano zmienne demograficzne oraz: postrzeganie motywacyjnego potencjału pracy przed wprowadzeniem nauczania zdalnego wymuszonego Covid-19 i w trakcie nauczania zdalnego wymuszonego Covid-19; postawę nauczycieli akademickich wobec nauczania zdalnego; ocenę działania władz uczelni w sytuacji Covid-19; wyczerpanie pracą; zaangażowanie w pracę; satysfakcje z pracy; prognozy dotyczące udziału nauczania zdalnego w nauczaniu na studiach wyższych po zakończeniu pandemii Covid-19. Dokładny opis wszystkich zmiennych znajduje się w pliku codebook.
Z bazy danych w celu zachowania pełnej anonimowości osób badanych usunięto informacje demograficzne dotyczące liczby godzin zajęć dydaktycznych, odsetka zajęć w formie online, wieku i zatrudnienia w więcej niż jednym miejscu pracy, nazwy uczelni na których pracowali badani zostały zakodowane.
Procedura badania
Badanie przeprowadzono za pośrednictwem ankiety Google https://forms.gle/PWwfSv2YLTeJL2pg9 w grudniu 2020. Zastosowano dobór wygodny połączony z dobrem metoda kuli śnieżniej. Link do ankiet były rozsyłany do nauczycieli akademickich znanych autorom badania z prośbą o wypełnienie i ewentualną dalszą dystrybucję w celu zebrania jak największej grupy osób badanych.
Opis badanej grupy
W badaniu wzięło udział 202 nauczycieli akademickich (121 kobiet). Badanie obejmowało pracowników naukowych reprezentujących głównie trzy uczelnie: uczelnie A (25% respondentów), B (20% respondentów) oraz C (48% respondentów). Średni wiek respondentów wynosił 47,5 (SD 9,8) lat; większość badanych pracuje w naukach społecznych 87 (43%) i naukach humanistycznych 109 (54%); 192 (95%) pracuje na uczelni publicznej. Większość badanych 150 (74%) pracuje na stanowisku pracowników naukowo-dydaktycznych, a 43 (21%) uczestników pracuje na stanowisku pracowników dydaktycznych. Średnia liczba zajęć dydaktycznych w semestrze zimowym 2020/2021 wyniosła wśród badanych 174,6 (SD 99,8), większość respondentów 165 (82%) zadeklarowała, że 100% ich zwykłych zajęć w semestrze zimowym 2020/2021 odbyło się online. Na skali zaangażowania w pracę od 0 do 10 większość uczestników ocenia swoje zaangażowanie w pracę jako raczej wysokie: 9%; ocena zaangażowania w pracę na 7; 21% na 8; 38% na 9, 30% na 10.