The dataset contains the results of experimental studies and numerical analyzes of the influence of normal pressures on the level of friction force reduction in the presence of longitudinal tangential vibrations, which were presented in the article entitled „The Influence of Normal Pressure on the Friction Force Reduction Effect Caused by Longitudinal Tangential Vibrations” published in Advances in Science and Technology Research Journal.
The deposited data include, among others, the experimentally determined characteristics of the compliance of the steel-steel contact as a function of normal pressures for the contact with specified roughness. Based on these characteristics, the values of the tangent stiffness coefficient were determined, which are necessary to carry out numerical analyzes of influence of longitudinal tangential vibrations on the friction force using dynamic friction models, such as the Dahl model and elasto-plastic model.
In experimental studies, the change of the drive force under the influence of longitudinal tangential vibrations was measured at certain values of normal pressures and the fixed amplitude and frequency of these vibrations. To assess the effectiveness of friction force reduction, a dimensionless value of coefficient calculated as the ratio of the drive force measured in the presence of longitudinal tangential vibrations, corresponding to the average friction force in one vibrations period, to the Coulomb friction force corresponding to the friction force without vibrations, was adopted.
Data deposited in the repository was saved in *.mat, *.xlsx, *.jpg and *. pdf format.
Zbiór danych zawiera wyniki badań doświadczalnych i analiz numerycznych wpływu nacisków normalnych na poziom redukcji siły tarcia w obecności drgań stycznych wzdłużnych, które przedstawione zostały w artykule „The Influence of Normal Pressure on the Friction Force Reduction Effect Caused by Longitudinal Tangential Vibrations”, opublikowanym w Advances in Science and Technology Research Journal.
Zdeponowane dane zawierają miedzy innymi wyznaczone doświadczalnie charakterystyki podatnościowe styku stal-stal w funkcji nacisków normalnych dla styku o określonej chropowatości powierzchni. Na podstawie tych charakterystyk wyznaczono wartości współczynnika sztywności stycznej niezbędnej do przeprowadzenia analiz numerycznych wpływu drgań stycznych wzdłużnych na siłę tarcia z wykorzystaniem dynamicznych modeli tarcia takich jak: model Dahla i model sprężysto-plastyczny.
W badaniach doświadczalnych mierzono zmianę siły napędu zachodzącą pod wpływem drgań stycznych wzdłużnych przy określonych wartościach nacisków normalnych przy ustalonej amplitudzie i częstotliwości tych drgań. Do oceny efektywności redukcji siły tarcia przyjęto bezwymiarową wartość współczynnika obliczanego jako stosunek siły napędu zmierzonej w obecności drgań stycznych wzdłużnych, odpowiadającej średniej sile tarcia w jednym okresie drgań, do siły tarcia Coulomba odpowiadającej sile tarcia bez drgań.
Dane zdeponowane w repozytorium zostały zapisane w formatach *.mat, *.xlsx, *.jpg, oraz formacie *.pdf.